Se den ljusa sidan
Se den ljusa sidan
Jag har bestämt möte för en intervju på Lansengata 9 på Bråvallaområdet i Norrköping. Där pågår just nu en långfilmsinspelning och Magnus Lundin, som jag ska träffa, är filmens Location Manager. Det är ett av många uppdrag som han har haft genom åren som ägare av tre produktionsinriktade företag.
Text Therese Götberg
Foto Niclas Fasth
Jag och fotografen Niclas letar runt bland husen på gamla F13 och ser att inspelningen pågår i den stora matsalen. Vi går in och upp för trappan till mässen där filmteamet finns på plats. De informerar oss om att Magnus är på ingång och att en ny tagning strax ska börja, så vi smyger ut ur huset.
Ett maxat CV
Vi möter upp Magnus och sätter kurs mot en av de gamla militärkasernerna rakt över gatan där vi ostört kan genomföra intervjun. Lokalerna i den gamla tegelbyggnaden är helt övergivna och interiören är sliten. Vi hittar ett rum med några stolar och ett bord där vi slår oss ner.
Det är sista dagen för filmning på Bråvallaområdet. Imorgon flyttas inspelningen till hamnen några dagar och sedan till andra platser runt om i staden för att återvända hit till Bråvalla igen om tre veckor. Som Location Manager är Magnus platsansvarig och det är hans uppgift att bland annat hitta inspelningsplatser efter regissörens önskemål, fixa avtal för bruk av platserna och logistiken kring bland annat el, mat, värme, parkering och toalettmöjligheter vid varje inspelningsplats. Han ansvarar för att allt ska vara klart och fungera när filmteamet kommer till platsen för att börja filma.
– Det här uppdraget liknar faktiskt rollen som jag har när jag är projektledare på en festival eller när jag är turnéledare. Jag tror jag kan beskrivas som en sådan där ”Go-to-guy”, den där snubben som känner alla och som kan hitta just den där grejen eller fixa just den där kontakten. Det är nog därför jag fick det här uppdraget, säger han och skrattar.
Magnus är en av tre grundare till företaget United Vision som startades för cirka åtta år sedan. Företaget började med att bemanna tjänster som turnéledare, men utvecklades snart till att kunna bemanna projektledarposter och hela arbetslag för alla typer av publika evenemang. Företaget Mobile Site Equipment, som hyr ut fordon och mobila lösningar, startades några år senare. I början av 2020 startades även ett tredje företag, Creative Industries, tillsammans med samarbetspartnerna Rent a Tent, Padab Ljud & Ljus och PSRIG. Resultatet blev en företags- och kontorspark i Norrköping på 3000 kvadratmeter lager och en totalrenoverad övervåning med kontor.
– Vi vill samla likasinnade företag i ett och samma kontorskompex, där vi kan ha utbyte av varandra. Vi har fått in lite nya hyresgäster nu, så alla lokaler är fulla, vilket är superkul.
Han tar en liten paus och tittar på sin mobil, ursäktar sig och säger:
– Jag är tvungen att kolla här lite snabbt och svara på en grej. Jag har team ute på olika uppdrag just nu.
Magnus är van vid alla sorters miljöer och arbetsuppgifter vid det här laget. Efter många år på vägarna som turné- och projektledare har han sett och gjort det mesta när det gäller produktionsarbete. Från att ha planerat Skandinavien-omspännande turnéer till att ha skickat en medarbetare för att köpa tryffelsalami till Green Day´s sångare under Bråvalla festivalen. Han utropar helt plötsligt lite road:
– Det här rummet ser ju förresten ut som en sunkig loge i något gammalt punk-hak!
2020 – året då allt förändrades
När jag ställer frågan om hur företaget United Vision har klarat sig under det gångna året svarar Magnus:
– Först måste jag nog berätta hur vi är och fungerar, för jag tror att det är hemligheten till att vi har klarat oss under 2020. Det vi egentligen ger, förutom vår kompetens så klart, är positivitet och att alltid se en lösning oavsett problemet. Det är vår grej och det var så vi tacklade situationen förra året i mars när pandemin kom.
När Covid-19 slog till var Magnus på en turné i Norge, som tvärt fick avbrytas. När arbetslaget kom hem till Sverige började de planera för det kommande året utefter hur förutsättningarna för deras arbete skulle förändras. All planering skedde inom loppet av tre dagar.
– Vi var tvungna att hitta andra sätt att jobba och ställde oss frågan ”Var kommer behoven att finnas?”.
United Vision lyckades snart få uppdrag på ett bygge och kunde också bemanna ICA-transporter.
– Vi var tyvärr tvungna att varsla personal i början. Men alla de medarbetarna har nu uppdrag, även om det inte handlar om tillsvidareanställning. Och det känns otroligt skönt, säger han med en lättnad i rösten.
Magnus återkommer till att det är extremt viktigt att ha med sig en positivitet i alla uppdrag oavsett vad de innebär.
– Det är ett personlighetsdrag vi alla har i företaget. Vi gör ofta uppdrag som inte alltid är så lockande, som när det spöregnar och vi ska bygga fyra kilometer staket. Ja, men då gör vi det och hittar någon positiv grej att fokusera på, säger Magnus glatt.
Han menar att det är på grund av den attityden som de har kunnat hålla hoppet och humöret uppe under 2020.
Framtidsplaner, förhoppningar och lärdomar
Trots att Magnus och hans delägare kunde ställa om och anpassa sig snabb efter rådande restriktioner och behov, skulle han i framtiden vilja arbeta på ett lite annorlunda sätt.
– Jag skulle egentligen vilja blicka lite längre fram, kanske tre år, för jag tror att vi kommer att forma vårt bolag efter andra saker i framtiden än vad vi tidigare har gjort. Men det klart att vi jobbar mer kortsiktigt nu när situationen är som den är. Ett av spåren för 2020 blir att erbjuda utbildning genom bland annat digitala lösningar, berättar han vidare, men också att expandera bemanningen som vi har levt på det senaste året. Det finns ett stort behov där fortfarande.
En viktig sak som Magnus också tar med sig i sina framtida uppdrag är att kunna släppa kontrollen, något som har varit en nödvändighet under omställningar och skiftande restriktioner.
– Jag har lärt mig att våga släppa kontrollen och att delegera, att fullt ut lita på min personal. Jag vet ju så klart att de klarar det och nu kan jag se hur de utvecklas snabbare när de får friare tyglar och större ansvar. De fixar det här och då växer de också.
Det totala stoppet av evenemangsbranschen under förra året var allt annat än gynnsamt, men Magnus hittade något positivt mitt uppe i all ofrivillig förändring.
– Året har förvånansvärt nog kommit med en del personliga vinster. Efter att, under många år, ha jobbat konstant under nätter, helger och varit bortrest mycket från familjen så blev det helt plötsligt en möjlighet att landa. Det blev ett stopp som man inte kunde påverka själv. Plötsligt blev jag hemma och arbetade dagtid med ICA-transporter och fick tid att vara med familjen hela helgerna, på kvällarna och på mornarna.
Han beskriver avbrottet som extremt nödvändigt. Det gav honom tid att värdera och reflektera över vad som är viktigt i livet.
– Tidigare snurrade bara jobbspiralen på, men nu med facit i hand så har den snurrat alldeles för fort och hårt i många år. Nu har jag fått förståelse för vad som betyder mest och för mig är det familjen.
Det är en viktig aspekt som Magnus har med sig när verksamheten ska planeras i framtiden, hur de lägger upp ett bolag som kan ge mer än ”dygnet-runt-jobb” ute på vägarna i Skandinavien.
– Kanske har det med åldern att göra och att många av oss har barn och familj som vi inte hade tidigare. Vi har inte haft tid att tänka på det för än nu, men det är fantastiskt skönt att ha fått den insikten.
Det har varit ett tungt år för många och för samhället i stort, men Magnus är glad och tacksam för att han har hittat en ljus sida i allt det mörka. När jag frågar vad han önskar mest av allt under 2021 blir svaret:
– Att kunna ha en helt vanlig sommarsemester tillsammans med min familj. Det har jag aldrig haft förut. Och att de gamla i familjen kan vaccinera sig så att vi kan umgås igen, säger han med ett stort leende.
Publicerad den 26 mars 2021